
Da Barriletes bestyrer Maria fikk vite om resultatet av innsamlingen, kunne hun knapt tro det hun hørte. Hjelpen kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt. Det aller første vi gjorde var å kjøpe inn ris, bønner, olje og andre matvarer som det var helt tomt for. Maten som tilberedes av de frivillige som arbeider på Barrilete er noen ganger dagens eneste måltid for enkelte av 130 barna som er innom Barrilete. Med pengene fra innsamlingen kunne vi dessuten kjøpe inn et stort kjøleskap, skolebøker, skrivesaker, en whiteboard-tavle, to vifter, vaskeutstyr og forbuksmateriell som toalettpapir og liknende. Da vi kom kjørende med kjøleskapet utløste det spontanapplaus for barna som var der den dagen. Nå kan de kjøpe inn frukt og melk og oppbevare annen mat der. Videre har vi kjøpt inn en øks til å hugge ved som trengs til matlaging, baller som barna kan leke med og materialer til å lage et ordentlig tak i rommet der de minste barna får ekstraundervisning. Vi har dessuten kunnet betale to måneders husleie for lokalet, pluss en strømegning.
I tillegg har Maria fått lokale snekkere til å lage to dører (en av dem til toalettet) og to bokhyller og andre lokale arbeidere har installert et avløp til kjøkkenet og reparert to ødelagte vinduer. Snekkeren har også laget et medisinskap som vi har fylt opp med plaster, bandasjer, smertestillende medisiner og lignende – viktige hjelpemidler å ha på lager når noen av barna skader seg. På alle arbeidene har Maria hentet inn priser fra lokale entrepenører, og Joakim (koordinator på Kulturstudier) og jeg har samlet inn kvitteringer på alle utlegg. Alt dette kom på under 13 000 kroner. Som dere skjønner får man mye for pengene i Nicaragua.
Men det aller viktigste vi har oppnådd med innsamlingen er å få Barrilete registrert som et foretak med organisasjonsnummer. Det har vært holdt innsamlinger til Barrilete før, men tidligere har pengene bare dekket de mest prekære behovene som mat, skrivesaker og lignende. Denne gangen, med din hjelp, klarte vi å samle inn så mye penger at vi også har kunnet dekke en advokat som i Nicaragua må til for å kunne registrere en organisasjon offisielt. Og hvorfor er dette så viktig? Ved å være registrert som organisasjon står Barrilete mye sterkere når de søker om støtte fra utenlandske organisasjoner. Det er mange slike foreninger, spesielt i Europa, som hvert år deler ut penger til prosjekter i fattige land. Men uten kontonummer og foretaksnummer stiller Barrilete som regel langt bak i køen. Nå vil det bli en foranding på dette. Med pengene du har vært med å samle inn, går Barrilete og barna i Guadalupe en litt lysere framtid i møte. De 26 000 kronene vi ha fått inn kommer til å få ringvirkninger mange år framover i form av økt støtte fra utenlandske organisasjoner. I tillegg får Barrilete som registrert organisasjon muligheten til å eie sitt eget lokale. Kanskje vil de i framtiden få sitt eget hus hvor de slipper å bekymre seg for den månedlige husleien. Cirka halvparten av pengene som kom inn (47 500 córdobas) gikk til advokat og registrering.
Den siste dagen de norske studentene som har vært engasjert i arbeidet med Barrilete kom på besøk, fortalte Maria at de ville gi oss noe tilbake. Derfor hadde de forberedt en danseforestilling for oss, samtidig vi fikk servert Chop Suey som noen av de eldste barna hadde tilberedt. Her er noen bilder fra denne dagen. Hvis det er andre som har bilder fra Barrilete denne dagen kan dere gjerne dele de på facebook-gruppen vår.
I tillegg har Maria fått lokale snekkere til å lage to dører (en av dem til toalettet) og to bokhyller og andre lokale arbeidere har installert et avløp til kjøkkenet og reparert to ødelagte vinduer. Snekkeren har også laget et medisinskap som vi har fylt opp med plaster, bandasjer, smertestillende medisiner og lignende – viktige hjelpemidler å ha på lager når noen av barna skader seg. På alle arbeidene har Maria hentet inn priser fra lokale entrepenører, og Joakim (koordinator på Kulturstudier) og jeg har samlet inn kvitteringer på alle utlegg. Alt dette kom på under 13 000 kroner. Som dere skjønner får man mye for pengene i Nicaragua.
Men det aller viktigste vi har oppnådd med innsamlingen er å få Barrilete registrert som et foretak med organisasjonsnummer. Det har vært holdt innsamlinger til Barrilete før, men tidligere har pengene bare dekket de mest prekære behovene som mat, skrivesaker og lignende. Denne gangen, med din hjelp, klarte vi å samle inn så mye penger at vi også har kunnet dekke en advokat som i Nicaragua må til for å kunne registrere en organisasjon offisielt. Og hvorfor er dette så viktig? Ved å være registrert som organisasjon står Barrilete mye sterkere når de søker om støtte fra utenlandske organisasjoner. Det er mange slike foreninger, spesielt i Europa, som hvert år deler ut penger til prosjekter i fattige land. Men uten kontonummer og foretaksnummer stiller Barrilete som regel langt bak i køen. Nå vil det bli en foranding på dette. Med pengene du har vært med å samle inn, går Barrilete og barna i Guadalupe en litt lysere framtid i møte. De 26 000 kronene vi ha fått inn kommer til å få ringvirkninger mange år framover i form av økt støtte fra utenlandske organisasjoner. I tillegg får Barrilete som registrert organisasjon muligheten til å eie sitt eget lokale. Kanskje vil de i framtiden få sitt eget hus hvor de slipper å bekymre seg for den månedlige husleien. Cirka halvparten av pengene som kom inn (47 500 córdobas) gikk til advokat og registrering.
Den siste dagen de norske studentene som har vært engasjert i arbeidet med Barrilete kom på besøk, fortalte Maria at de ville gi oss noe tilbake. Derfor hadde de forberedt en danseforestilling for oss, samtidig vi fikk servert Chop Suey som noen av de eldste barna hadde tilberedt. Her er noen bilder fra denne dagen. Hvis det er andre som har bilder fra Barrilete denne dagen kan dere gjerne dele de på facebook-gruppen vår.
Her er to av jentene som hadde kledd seg opp for å danse for oss.